Ştiri

Ştiri

  • VERNISAJ SENZART

    Joi, 5 iunie 2014, 19:00. Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Asociația Amicii MNAC și Fundația Orange România prezintă SenzArt, o expoziție de instalații multimedia interactive: MEM-NON, Martin-Emilian Balint; SIMTE PULSAȚIA!, Cătălin Crețu; POESIA DOMESTICA, Matthias Neumann în colaborare cu Cristina David; FluO, Paul Popescu. Proiectul SenzArt, inițiat de Fundația Orange România, este dedicat persoanelor cu dizabilități de văz și auz şi doreşte să familiarizeze publicul larg cu posibilităţile artei contemporane de a comunica şi înlesni comunicarea mesajelor sale, la diferite niveluri de percepţie şi prin intermediul unui vocabular senzorial variat.

  • REZULTATE APEL DE PROIECTE SENZART

    REZULTATE APEL DE PROIECTE SENZART Muzeul Naţional de Artă Contemporană și Asociația Amicii MNAC, în parteneriat cu Fundația Orange România, anunţă rezultatele concursului SenzArt pentru selectarea și producția unui număr de 4 lucrări interactive de artă contemporană. Cele 4 proiecte selectate în urma jurizării sunt: Cătălin Crețu – Simte pulsația! Eugen Paul Popescu – Aqua Harp Mathias Neumann (în colaborare cu Cristina David) – Poesia domestica Martin Emilian Balint – Mem-non Lucrările vor fi produse în perioada aprilie-mai 2014, urmând să fie prezentate publicului în cadrul unei expoziții speciale la Muzeul Național de Artă Contemporană (iunie-noiembrie 2014).

  • Sărbători fericite!

    Vă mulțumim pentru sprijinul acordat Amicilor MNAC și sperăm să ne revedem în 2014 cu mai multe proiecte!

  • Scrisoare Deschisa Ministerului Culturii și Patrimoniului Național

    Organizarea conform legii, în ianuarie 2014, a concursului pentru desemnarea viitorului Manager al MNAC ne oferă prilejul să vă adresăm această SCRISOARE DESCHISĂ, care sintetizează într-un mod transparent nu doar așteptările, ci și solicitările scenei artei contemporane românești în raport cu direcția și evoluția activității viitoare a MNAC. În vederea identificării acestor așteptări concretizate în solicitările anexate prezentei scrisori, Asociația Amicii MNAC a organizat în data de 22 noiembrie 2013 o masă rotundă la care au fost invitați să participe persoane active în scena artei contemporane românești, fie instituțional, fie reprezentând o opinie puternică și credibilă prin prisma personalității naționale sau internaționale: artiști, galeriști, curatori, critici și istorici de artă, cadre universitare, presă de specialitate, casă de licitație, colecționari.

  • Masa rotundă MNAC ȘI AȘTEPTĂRILE ACTORILOR SCENEI ARTEI CONTEMPORANE ROMÂNEȘTI

    Asociația Amicii MNAC a organizat VINERI, 22 noiembrie, 10:00-15:00, MNAC Anexa, etaj 3 (Calea Moșilor nr. 62-68, sector 2, București) masa rotundă "MNAC și așteptările scenei artei contemporane românești", cu participarea directă a 13 persoane, iar un număr de 15 persoane au participat indirect, transmițând în avans opinii și comentarii scrise aferente temelor supuse atenției sau adăugând teme suplimentare.

  • Scrisoare deschisă către un jurnalist pseudo-consumator de artă contemporană

    Am citit cu o uimire, care s-a transformat în cele din urmă într-un soi de revoltă, un articol penibil nu prin limbajul pamfletar, care are valențele sale, ci prin substanța sa, ce se vrea o analizare a relației dintre artiștii creatori de artă, validarea creațiilor, consumul de artă și implicarea statului pentru susținerea artiștilor contemporani.

  • Mihai Oroveanu

    Cu adâncă tristețe, Amicii MNAC anunță dispariția dlui Mihai Oroveanu (20 sept. 1946 – 31 aug. 2013), fondatorul și directorul general al Muzeului Național de Artă Contemporană. "Lumea artei pierde o personalitate de exceptie, autentica, care si-a asumat un destin cultural local si a marcat istoria unei institutii." (mnac) Amicilor le vor lipsi mult, inclusiv în plan uman, întâlnirile cu personalitatea și farmecul deosebit (nespecific contemporaneității) al dlui Oroveanu! Odihnească-se în pace! Photo: Mircea Cantor, 10 August 2013

  • La multi ani 2013!

    Amicii MNAC va doresc "Sarbatori Fericite!" si un An Nou prosper!

VERNISAJ SENZART

SenzArt
Vernisaj: Joi, 5 iunie 2014, 19:00
MNAC, etaj 3: 5 iunie – 30 noiembrie 2014
 
 
Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Asociația Amicii MNAC și Fundația Orange România prezintă SenzArt, o expoziție de instalații multimedia interactive: MEM-NON, Martin-Emilian Balint; SIMTE PULSAȚIA!, Cătălin Crețu; POESIA DOMESTICA, Matthias Neumann în colaborare cu Cristina David; FluO, Paul Popescu. Proiectul SenzArt, inițiat de Fundația Orange România, este dedicat persoanelor cu dizabilități de văz și auz şi doreşte să familiarizeze publicul larg cu posibilităţile artei contemporane de a comunica şi înlesni comunicarea mesajelor sale, la diferite niveluri de percepţie şi prin intermediul unui vocabular senzorial variat.
 
Cele patru instalații au fost realizate în cadrul Apelului de proiecte SenzArt, lansat în luna februarie 2014, selectate dintr-un total de 17 propuneri primite în urma evaluării făcute de membrii juriului (Irina Botea - artist vizual, Prof. Asist., The School of the Art Institute of Chicago, SUA; Aurora Kiraly - artist vizual, Lector, Universitatea Naţională de Arte, București; Alexandru Patatics - artist visual, Lector, Universitatea Naţională de Arte, București; Larisa Sitar - artist vizual, Raluca Velisar - curator, Șef Departament Curatoriat-Cercetare MNAC, Dana Deac - Președinte Fundația Orange România; Mary Lisa Durban - Fundația Orange).
 
O serie de ateliere educative gratuite, destinate copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 5 și 16 ani, vor fi organizate pe întreaga perioadă a expoziției (5 iunie -30 noiembrie 2014), în următoarele date:
 
Joi, 12 iunie, 11:00-13:00
Sâmbătă, 21 iunie, 11:00-13:00
Joi, 17 iulie, 11:00-13:00
Sâmbătă, 26 iulie, 11:00-13:00
Joi, 14 august, 11:00-13:00
Sâmbătă, 23 august, 11:00-13:00
Joi, 11 septembrie, 11:00-13:00
Sâmbătă, 20 septembrie, 11:00-13:00
Joi, 9 octombrie, 11:00-13:00
Sâmbătă, 18 octombrie, 11:00-13:00
Joi, 13 noiembrie, 11:00-13:00
Sâmbătă, 22 noiembrie, 11:00-13:00
 
Pentru detalii și rezervări ne puteți contacta la info@mnac.ro și 021 318 91 37. De asemenea, la cerere pot fi organizate ateliere pentru școli, școli speciale, licee în alte date decât cele menționate mai sus.
 
Curator: Raluca Velisar
Manager proiect: Silvia Rogozea
Producție și comunicare: Suzana Dan, Alina Bucur, Gabriela Popp, Larisa Sitar
Programe educative: Mălina Ionescu, Irina Radu
 
Organizator: Fundația Orange România
Co-organizatori: Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) și Asociația Amicii MNAC
Parteneri: Centrul de Muzică electroacustică şi Multimedia al Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti, Verso design, Crama Oprișor, Chocolat
Parteneri media: igloo, Zeppelin, Radio France International, Feeder, Șapte Seri
 
Pentru mai multe informații consultați mnac.ro; amiciimnac.ro sau fundatiaorange.ro.
 
[Imagine: MEM-NON, Martin-Emilian Balint]


MEM-NON este un ambient interactiv care combină principiile sinesteziei cu mimetismul întâlnit în natură. Structurat ca un soundscape vizual, MEM-NON invită publicul la o experiență senzorială multifactorială cu posibilități de lectură perceptivă complementară.

Martin-Emilian Balint este un artist vizual român. Specializat în Noi Tehnologii pentru Artă în cadrul Academiei de Artă din Veneția, obține în 2004 bursa Fundației Bevilacqua la Masa. Participă la evenimentele colaterale ale Bienalei de Artă și Arhitectură din Veneția în 2005 și 2007, la OPEN – expoziție internațională de sculptură și instalație (edițiile 10, 11 și 14) și la Manifesta 7 (2008). De asemenea este finalist al Premiului Arte Laguna în 2008. Martin-Emilian Balint este unul dintre fondatorii grupului internațional de artă CREAM (Creativity and Research in Arts and Media).
 
 
Proiectul SIMTE PULSAŢIA! oferă ocazia persoanelor cu dizabilități de auz și vedere să intuiască, să simtă și să experimenteze - cu ajutorul mijloacelor artistice interactive – procese pulsatorii dinamice și moduri neconvenționale de spațializare audio-vizuale. Pe podea este proiectat un dreptunghi populat cu 88 de obiecte colorate dinamic, în boxe se aude o muzică repetitivă, pulsatorie, iar vizitatorii au posibilitatea de a experimenta multiple modalități interactive de influențare atât a proceselor audio cât și a celor vizuale. Proiectul a fost realizat la Centrul de Muzică electroacustică şi Multimedia al Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti, cu sprijinul Verso design. 
Cătălin Crețu este compozitor și artist multimedia. A studiat compoziția – cu Dan Dediu și Adrian Iorgulescu - la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (UNMB) și compoziție multimedia – cu Peter Michael Hamel și Georg Hajdu -  la Hochschule für Musik und Theater Hamburg. În 2008 a obţinut titlul de Doctor în muzică la UNMB, sub îndrumarea prof. univ. dr. Octavian Nemescu. Din 2003 este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Din 2008 este cercetător ştiinţific la Centrul de Muzică electroacustică şi Multimedia al UNMB.
 
„La pittura è una poesia che si vede e non si sente, e la poesia è una pittura che si sente e non si vede." - Leonardo DaVinci, Trattato della Pittura
Arhitectura, în mod uzual, se bazează extensiv pe informația vizuală. Pe întreg parcursul procesului de proiectare și construcție, precum și în aprecierea lucrării construite, sensul întelegerii, comunicării și experimentării spațiului arhitectural este predominant vizual. LeCorbusier a definit arhitectura ca “jocul magnific al maselor, văzut în lumină”; dar ce se întâmplă dacă scoatem totul din priză? Proiectul POESIA DOMESTICA propune o investigare a arhitecturii, fără implicarea elementului vizual.  Urmărind o traiectorie condesată a producției arhitecturale, lucrarea este ghidată de etapele obișnuite în proiectare și construcție – de la analiza spațiului, trecând prin conceptul de design, dezvoltare și construcție, ca, la final, să folosească interacțiunea umană în interiorul spațiului construit. Lucrarea finalizată simulează un spațiu domestic în întuneric complet, dezvoltat în colaborare cu o persoană cu dizabilități de vedere, rezidentă în București. La intrarea în spațiu pot fi experimentate patru camere diferite: pridvorul, construit dintr-o structură de grilaj de lemn care marchează intrarea, bucătăria, dormitorul și sufrageria. Poziționarea camerelor este continuă și circulară, astfel încât vizitatorii să se întoarcă întotdeauna în pridvor, spațiu ușor identificabil prin construcția sa, chiar și în întuneric complet. O serie de sunete discrete sunt plasate prin camere, adăugând experimentării spațiului un aspect aureolat. 
Matthias Neumann, arhitect și artist, trăiește la New York. În ultimii zece ani, a oscilat între instalații in situ, preocupări arhitecturale și practici sociale. În timp ce continuă să practice arhitectura, principalul interes în lucrările sale este reprezentat de un dialog productiv, frizând limitele hermeneuticii disciplinei. Acesta include explorarea colaborărilor și instalațiilor multimedia, precum și lucrări angajate în memoria colectivă sau procese sociale și politice. Printre intervențiile sale arhitecturale se numără: Finalist al Competiției Internaționale de Arhitectură pentru World Trade Center Memorial din New York (2003); renovarea și construcția unui spațiu adițional al studiolui artistului Vik Muniz (2006); sala pentru expoziții temporare a Bienalei de Arta Contemporană, Africa de Sud (2007); Galeria Hendershot din New York (2010), printre altele. Lucrările sale au fost prezentate în diverse galerii din New York, precum și la Manifesta 8, Murcia, Spania; Public Museum/SITE:Lab, Grand Rapids, Michigan; NRW Forum, Duesseldorf, Germania; Flint Public Arts Project, Flint, Michigan. Matthias Neumann mulțumește Fundației I-Park și Fundației pentru Artă Contemporană pentru sprijinul suplimentar acordat în vederea realizării proiectului POESIA DOMESTICA
Cristina David lucrează cu narațiuni, umor, numere, oameni și fapte, reale sau inventate, care pe alocuri sunt greu de separat unele de celelalte. Artist rezident în București și în alte locuri din lume, îi este greu să își scrie biografia la persoana a treia. Lucrările Cristinei au fost expuse în galerii și muzee, printre care Muzeul Național de Artă Contemporană din București; Galeria Futura din Praga; Galerie fur Zeitgenoessische Kunst din Leipzig; Galeria Ivan din București. De asemenea, a participat la Manifesta 8, Bienala de Artă Contemporană (Murcia, Spania).
 
FluO este un instrument multi-senzorial cordofon, ale cărui coarde sunt formate din fire de apă curgătoare, modulate de interacțiunea cu publicul, ce emite sunete la atingerea fluxurilor de apă. FluO amintește, din multe puncte de vedere, de harpă, instrument muzical ce impune o interacțiune intimă și virtuozitate, dar are și o puternică încărcătură culturală. FluO provoacă limitele percepției senzoriale prin intermediul unor metafore tehnologice ce interoghează percepția asupra realității și a celor mai simple fenomene naturale precum gravitația, generând un tip de ambiguitate ce transpune privitorul într-o lume cu susul în jos, asemănătoare lumilor onirice sau fantastice din copilărie. 
Paul Popescu, artist trans-media, a realizat o serie de instalații interactive pentru festivaluri de artă new media locale și internaționale (CyNet Art - Dresda, Germania 2008; Piksel - Bremen, Norvegia, 2011), a realizat instalațiile media pentru Pavilionul României de la Bienala de Arhitectură Veneția în 2012, a fost inclus în lista celor mai creativi 100 de români, 100towatch.ro. În perioada 2009/2010, Paul a fost coordonator de programe în cadrul media lab-ului MNAC. Este fondator Modulab, primul laborator de artă și tehnologie din București, ce se dezvoltă pe patru direcții principale: educație (workshopuri, ateliere și cursuri), artă new media, inovație tehnologică și cercetare teoretică.